Ugens Ord 2020
Slutspillet
Uge 45, 2020
af Rick Joyner

Motiverne og handlingerne hos nogle af de amerikanske grundlæggere var påvirket af bibelsk profeti. Dette perspektiv formede Amerika så fra de første kolonier til denne tid, er det ikke er muligt at forstå Amerika uden at forstå hvorfor og hvordan disse profetier gjorde dette. Dette er en generel oversigt over dem, men vi kan forklare dem mere detaljeret i senere iUgens Ord efter behov for bedre at forstå forløbet af amerikansk historie.

Profetierne i Skriften er unikke i menneskets historie. Ingen anden religion, filosofi eller verdensbillede har noget at sammenligne med dem. De forudsagde nøjagtigt, at der skulle komme store begivenheder og mennesker. De tegner også et stort billede af Guds plan for menneskeheden og jorden. Dette ville naturligvis have indflydelse på dem, der forstod og troede på dem. De er som et kort for denne tidsalder, med stor klarhed viser det hvor menneskeheden har været, hvor vi er nu, og hvor vi går hen.

Bibelsk profeti handler om menneskehedens hensigt om at have et specielt forhold til Gud. Mennesket kom bort fra dette på grund af ulydighed, men Gud opgav ikke mennesket. I stedet etablerede Han en plan for at forene og genoprette menneskeheden til dette specielle forhold til Ham. Det omfattede også forløsning og gendannelse af verden, som blev lagt under menneskets herredømme til det paradis det oprindeligt var blevet skabt til at være. Der er ingen anden vision eller håb for fremtiden, der kan sammenlignes med det, vi får gennem bibelske profetier.

Guds vigtigste agent for forløsning og genoprettelse af menneskeheden og jorden er ”Messias”. Han blev profeteret om at komme først som et offerlam, der skulle forløse, og derefter igen for at genoprette. Tiden mellem disse to var at kalde dem frem som ville herske sammen med Ham i Han's rige, som kommer for at bringe fred på jorden og genoprette menneskeheden og jorden. Ved Han's styre ville menneskehedens udfrielse fra alle konsekvenserne af vores overtrædelser blive gennemført og paradiset genoprettet. Apostelen Peter kaldte Messias "kommende rige perioden for genoprettelsen af alle ting" (se Ap.g 3:21).

Som forberedelse til det kommende Guds rige måtte de, der blev kaldt til at herske sammen med Ham, lære at overvinde det onde, der ødelagde mennesket og verden. Jesus, den profeterede Messias, kunne have oprettet sit rige straks efter at Han havde forløst verden med sit offer, ligesom Han's apostle bad Ham om at gøre. Imidlertid forsinkede Han dette, så de, der blev kaldt til at regere med Ham, kunne lære at overvinde det onde og genoprette ved kraften af Han's offer.

De, der lærte at overvinde den nuværende tids ondskab, og leve efter "en anden ånd", ville også lære gennem vores egen forløsning, forsoning og genopretning, hvordan man hjælper andre med at gøre det samme. Da dette blev gjort midt i det store mørke i denne tidsalder, vil de have vist sig både værdige og i stand til at herske sammen med Kristus i Han's kommende rige.

Som en del af ovenstående skal de kaldte også forberede vejen for Guds kommende rige ved at bygge en højrvej (se Esajas 40). Dette er oprettelsen af Guds "højere vej". På denne måde kommer Kongerige til verden, for at verden kommer til det. Nogle af de amerikanske grundlæggere så at Amerika være havde en særlig del i at bygge denne højvej.

Da Guds rige er Guds regering bragt til jorden, er et vigtigt element på denne højvej at hjælpe regeringer på jorden med at anvende principperne for Guds regering nu. "Missionsbefalingen" er at gøre disciple af alle "nationer", ikke kun enkeltpersoner. Dette discipelskab beskrives som ”at lære dem at holde alt, hvad Herren har befalet” (se Matt 28:20). Denne forståelse af kaldet at disciple nationer blev især belyst under reformationen lige før opdagelsen af Amerika. De fleste af de amerikanske grundlæggere var en del af eller blev stærkt påvirket af reformationen og dette mandat til disciple nationer, så de anvendte det selvfølgelig på deres egne.

Amerika er ikke Guds rige, men det har i det mindste været en del af denne højvej, der må bygges for at man kan forberede sig på den. Før Den Amerikanske Republik havde intet andet demokrati eller republik varet mere end et par år uden selvdestruktion. Amerika nærmer sig nu sin 300 år som en republik. Mange andre nationer rundt om i verden er nu blevet republikker. Den republikanske regeringsform var modelleret efter Israels regering, der blev oprettet af Moses i ørkenen som forberedelse til, at de skulle besidde det forjættede land, hvilket blev forstået som en profetisk metafor for det kommende Guds rige.

En republik er ikke et demokrati, som mange antager. Vores grundlæggere gjorde dette klart. De bemærkede, at ethvert forsøg på demokrati i historien havde ”begået selvmord” meget hurtigt. Grundlægger John Adams kaldte et demokrati for "to ulve og et får, der stemte om, hvad de skulle spise til frokost." Implikationen var, hvordan et demokrati sandsynligvis ville trampepå mindretallets rettigheder. Sammen med deres frygt for en tyranisk magthaver frygtede de også "pøbelens tyranni". Den uklarhed i den offentlige mening kan skifte så dramatisk og hurtigt, at ingen regering har været i stand til at overleve stresset.

Vores Udformer valgte at oprette en republik, der i sidste ende ville være ansvarlig over for folket, men ikke underlagt lunefuld svingning af den offentlige mening. En republik er flertallet, der vælger repræsentanter, der vil vedtage lovene og styre. Sådan oprettede Moses den første republik, da han lod folket vælge 70 ældste blandt deres ældste, der ville dømme (styre) Israel med ham. Derefter valgte de "kaptajner til ti, hundreder og tusinder", der var en model for flere lokale regeringer.

Kerneværdien i denne republik måtte være frihed, fordi sand tilbedelse kræver frihed. Vi kan få en papegøje til at sige eller gøre, hvad vi vil, men det vil ikke være i dets hjerte. Gud søger dem, der vil tilbede Ham, fordi de elsker Ham og Han's veje, ikke fordi de ikke har noget valg. Af denne grund var grundlæggerne besluttet på, at religiøs frihed var grundlaget for al sand frihed, og hvorfor religionsfrihed også måtte omfatte friheden til ikke at være religiøs. Det var på denne grundlæggende overbevisning, at ytringsfriheden, pressen osv. var så solidt fortøjet.

UGENS ORD 46
OP